“Toma” u aramejskom jeziku znači blizanac. Zato ga Ivan evanđelist i naziva Tomom blizancem. On je u popisu dvanaestorice apostola kod Mateja na sedmom, kod Marka i Luke na osmom, a u Djelima apostolskim na šestom mjestu. Četvrti je evanđelist u četiri zgode postavio i Tomu. Najljepša je, svakako, ona o susretu nevjernog Tome s uskrslim Kristom. Medutim, mi spomenimo i druge! Kad su židovski glavari vec čvrsto odlučili ubiti Isusa, on se jedno vrijeme nalazio “s onu stranu Jordana, na mjestu gdje je Ivan krstio” (Iv 10,40). Tada je k njemu stigla vijest da je bolestan njegov ljubljeni prijatelj Lazar. Kad je Lazar umro, Isus je odlučio poći k njemu. “Rabi – rekoše mu učenici – pa sad su te Židovi htjeli kamenovati, a ti ponovo ideš onamo!” (Iv 11,8). Apostoli su očito smatrali da je opasno ići natrag u Judeju pa Isusa nekako diskretno na tu opasnost upozoravaju.
Ali kad Isus odlucno rece: “Lazar je umro, hajdemo k njemu! Toma, zvani Blizanac, rece suucenicima: Hajdemo i mi da umremo s njim!” (Iv 11,15-16). Da li je to bilo junaštvo ili potišteno mirenje sa sudbinom, teško je reci. Neki tumaci Svetog pisma misle da se prije radi o ovom drugom. Kad bi se radilo o prvom, bila bi to od Tome veoma lijepa gesta. Kad je Isus na zadnjoj veceri, na rastanku s ucenicima, govorio o nebeskim stanovima i rekao im: “Tamo kamo ja idem vec znate put”, (Iv 14,4) odvratio mu je Toma: “Gospodine, ne znamo kamo ideš. Kako bismo poznavali put?” (Iv 14,5). Toj primjedbi dugujemo jednu od najljepših Isusovih izjava, koja je za sve njegove sljedbenike tako mjerodavna. Isus je svecano izjavio: “Ja sam put, istina i život. Nitko ne dolazi k Ocu osim po meni” (Iv 14,6). A sada pogledajmo Tomu u njegovoj nevjeri i njegovu susretu s Uskrslim, koji ga dovodi do vjere. “Toma zvani Blizanac, jedan od Dvanaestorice, nije bio s njima kad je došao Isus. Drugi mu ucenici rekoše: Vidjeli smo Gospodina. Toma im odvrati: Dok ne vidim na rukama njegovim znak od cavala i ne stavim prst svoj u mjesto od cavala i ne stavim ruke svoje u njegov bok, necu vjerovati. Poslije osam dana ucenici njegovi bijahu ponovo unutra i Toma s njima. Dok su vrata bila zatvorena, dode Isus, stade pred njih te rece: Mir vama! Zatim rece Tomi: Pruži prst svoj ovamo: evo mojih ruku! Pruži ruku svoju i stavi je u moj bok te ne budi više nevjernik, vec vjernik! Gospodin moj i Bog moj! – izjavi Toma. Isus mu rece: Jer me vidiš, vjeruješ. Blago onima koji ce vjerovati, a da nisu vidjeli” (Iv 20, 24-29). I napokon Tomu nalazimo i kod cudesnog ribolova i ukazanja na Tiberijadskom jezeru. On se nalazi medu sedmoricom apostola i svjedok je ne samo cudesnog ribolova, susreta s uskrslim Kristom, vec i Petrova prvenstva, dana mu od samoga Gospodina: “Pasi ovce moje!” (Iv 21,17). Toma je u tom dogadaju spomenut na drugom mjestu, odmah nakon Petra. Znademo li još što sigurno o apostolu Tomi? – Jedva! Navest cemo ipak neka mišljenja i podatke o njemu iz spisa crkvenih pisaca starine. Prema Euzebiju Cezarejskom, ocu crkvene povijesti, Toma je bio jedan od apostola kod koga je bio poucen o Isusovu nauku apostolski ucenik Panias, kasnije i sam pisac. Nadalje Euzebije navodi da je Toma kao polje svoga rada dobio Perziju. Klement Aleksandrijski piše da je gnostik Herakleon nijekao muceništvo apostola Tome. Medutim, jaca i opcenitija predaja, kojoj su svjedoci sv. Grgur Nazijanski i Nicefor, tvrdi da je Toma, nakon naviještanja Evandelja, kao mucenik poginuo u Indiji. Apokrifna književnost sv. Tomi pripisuje jedno Evandelje, Djela apostolska i Apokalipsu. Dakako da su to posve apokrifni spisi koji su nastali daleko kasnije i nemaju veze s Tomom. Legende o pocecima kršcanstva u Malabaru, pokrajini Indije, govore da je ondje propovijedao kršcansku vjeru sv. Toma apostol. Prema njemu se u Indiji dio vjernika naziva “Tominim kršcanima”. Njih je oko g. 1600. bilo 75.000, a danas ih ima preko 750.000. Podijeljeni su u 4 biskupije, a u bogoslužju upotrebljavaju siro-malabarski obred. Kod mjesta Sveti Toma od Mailpura, nedaleko od Madrasa, na obali Coromandel, nalazi se križ iz VII. stoljeca s natpisom na staroperzijanskom jeziku te prema opcenitom mišljenju oznacuje mjesto muceništva svetog Tome apostola. I veliki svjetski putopisac Marko Polo te najveci portugalski pjesnik Camoens govore o Tominu misionarenju u Indiji. Medu brojnim oltarima u bazilici Sv. Petra u Rimu nalazi se i jedan posvecen svetom apostolu Tomi. Na njemu sam nekoliko puta misio i posebno mi je drag. Grob apostolskog prvaka, nad kojim se diže velebna bazilika, govori o Petrovoj vjeri, zbog koje ga je i sam Isus pohvalio. Pa ipak je ta vjera u kušnji postala slaba i Petar je zatajio Isusa. Toma nije htio vjerovati u Uskrsloga dok se iskustveno nije uvjerio, a onda je svoju vjeru sažeo u poklik: “Gospodin moj i Bog moj” (Iv 20,18). S Petrom je bio u ribolovu na Tiberijadskom jezeru te opet vidio Uskrsloga i Toma, ali i cuo ispovijest Petrove ljubavi prema Isusu: “Gospodine, ti znaš sve. Ti znaš da te ljubim” (Iv 21,17). Nakon toga njegov i Petrov život ne bijahu drugo nego samo vjera i ljubav.